קורנוול על גבול דבון, היעד החם לקיץ 2020


13.08.2020
בחרנו בחופשה במחוז קורנוול כי מאד אהבנו אותה בביקור הקודם ונשארו לנו כמה מקומות שפספסנו ורצינו להשלים.
מה גם שבגלל קוביד זה הכי קרוב שניתן למצוא לחופשת קיץ וחופים מבלי לצאת מאנגליה.

קורנוול על גבול דבון

הקיץ הזה הבריטים ״גילו״ מחדש את הפנינים המקומיות שלהם וקורנוול הפכה ליעד הפופלרי ביותר באנגליה. היה מאתגר למצוא דירה במקומות היותר מרכזיים לכן בחרנו הפעם להתמקם באזור שעל גבול Devon.
חצי שעה מהכפר שגרנו בו היה שלט וולקם טו קורנוול אז ממש גרנו על הגבול שבין המחוזות. האזור הזה מושלם לטיולי כוכב למי שרוצה ליהנות משני המחוזות היפים האלו. לכפר שבו גרנו קראו קלינגטון והוא נמצא יחסית קרוב לעיר טביסטוק (ששייכת למחוז דבון).

מחברי הבריטים אני מבינה שהם באים לפה לחופשות של ספורט ימי, אופניים וקיאקים. אנחנו פחות בקטע האתגרי ויותר מחפשים בחופשות שלנו הליכות בטבע לצד אטרקציות מיוחדות וכפרים מעניינים וציוריים (טירות קצת מיצנו כבר, אז הפעם בחרנו לא לבקר בטירות למרות שיש פה המון למי שאוהב).

ביקור בדלת הסלע המפורסמת Durdle Door

יום שני יוצאים לטיול!
אחרי חודשים ארוכים ומתישים בבית בגלל הקוביד 19(אם לא סופרים ביקור בישראל באמצע, כולל בידוד במושב) יצאנו לנופש! כל כך התרגשנו, כולנו זקוקים להתאווררות הזאת גם הילדים וגם ההורים.
בדרך לדירה ששכרנו, עצרנו בדורסט כדי לבקר באתר אונסקו ואחד הספוטים המפורסמים באנגליה והיא הדרדל דור.
האתר הוא חלק מרצועת חוף היורה בו ניתן לראות שכבות סלע ומאובנים מלפני מיליוני שנים.
יש חניון מסודר בתשלום ויורדים לעבר החוף הליכה של כ10 דקות עם נוף יפה של צוקים לבנים לים.
למי שרוצה להקדיש זמן למקום (אנחנו קצת מהרנו) אפשר להגיע מכאן ברגל (40 דק) למפרץ יפה שנקרא lulworth cove
ה״דלת״ היא בעצם חור ענק שנוצר בסלע עם השנים וזה באמת מראה דרמטי מרשים אבל אחרי כמה רגעי התרשמות וצילומים ממצים את המקום.

בערב הגענו לדירת סטודיו שלנו, קיבלה אותנו גברת נחמדה ולבבית שהדירה ממוקמת אצלה בחצר.
הגברת ששמה הוא טרייסי תתגלה כאוצר של המלצות והפתעות ואתם עוד תשמעו עליה בהמשך!
הילדים כהרגלם בדקו כל פיצ׳ר שקיים בדירה כולל קפיצה על כל המיטות וזריקת כל הכריות אל הרצפה. אכלנו פסטה עם עגבניות שבישלתי על פלטה חשמלית במטבחון הפיצפון והלכנו לישון.

ביקור במפלים וקצת היסטוריה

למחרת קיבלנו המלצה מטרייסי האלופה למסלולון קטן ליד הכפר עם נחל שבו הילדים יכולים להשתכשך במים. לאחר חיפושים ונסיעה הלוך ושוב...מצאנו את הנקודה!
הילדים נהנו מאד להשתכשכך במי הנחל הצלולים וזאת היתה יריית פתיחה חמודה לטיול שלנו. היה מקסים אבל אין מה להגיע לכאן במיוחד אם לא ישנים באזור.

וזה המקום לתת לכם שני טיפים חשובים,
הטיפ הראשון שלי אליכם הוא שאין קליטת אינטרנט בהרבה מקומות באזור אז כדאי מראש להוריד את המפות בגוגל מאפס אחרת אפשר ממש להיתקע.
הטיפ הנוסף, בגלל קוביד צריך להזמין מראש מקום בכל מקום שבו צריך לבקר, גם באתרים של נשיונל טראסטס שבדרך כלל לא צריך מראש וגם במסעדות.

הזמנתי מקום מבעוד מועד ליום שלישי בשלוש אחרי צהריים לביקור במפלים (lydford gorge נשיונל טראסט).
אחרי שסיימנו עם הנחל חיפשנו נקודת עצירה בדרך כדי לאכול צהריים.
הזדמנות מצוינת לאכול את הפאסטיס הראשונים שלנו לחופשה הזאת.
(קורניש פאסטיס להזכירכם הוא מאפה בצק במילויים שונים אופייני לאזור.
המילוי המסורתי הוא חתיכות סטייק עם בצל ותפוחי אדמה- חייבים לנסות).

Tavistook
טאביסטוק
עיר מולדתו של סר פרנסיס דרייק. הוכרזה כאתר מורשת עולמי ומקום הולדתו של ה cream tea
סר פרנסיס דרייק היה יורד ים, סוחר עבדים ומגלה ארצות, האדם השני שהפליג סביב העולם. לחובבי ההיסטוריה ניתן לראות שם את פסלו של האיש.
בסך הכל עיר קטנה וישנונית משהו, חוצה אותה נהר הטאבי ויש בה שוק איכרים עתיק מפורסם.
כשאנחנו ביקרנו, רוב הדוכנים היו סגורים לא יודעת אם זה קשור לקוביד-19 . אם יש לכם יותר זמן תוכלו גם לטייל שם בפארק רחב ידיים שנקרא ה . Meadowes
שוטטנו במרכז העיר באזור הכנסייה היפה וכמובן נהנו מפאסטי מהביל ומפנק.

lydford gorge
חווית הביקור במפלים- בימים כתיקונם ניתן לשוטט בשמורה בחופשיות ולראות מספר מפלים. כיום עקב המצב הם מאפשרים כניסה רק למפל הגבוה (30 מטר) שנקרא וויט ליידי. המסלול מעגלי בשביל די מסודר, הליכה נעימה בין עצים גבוהים עד למפל. כל המסלול לקח לנו בערך שעתיים. היה מקסים, מומלץ לבקר אם אתם בדבון או בשמורת דארטמור.

ביקור בגן עדן

יום רביעי ביקור בעדן פרוג׳קט- למבקרים בקורנוול זהו אחד האתרים המומלצים ביותר.
המקום הוא אופציה נהדרת ליום גשום כי האתר ברובו מקורה.
שימו לב שאפשר לקנות כרטיסים דרך שוברים של טסקו (לתושבי אנגליה) אני לא ידעתי ושילמנו מחיר מלא (90 פאונד למשפחה עם 3 ילדים) לדעתי זה קצת יקר מדי יחסית לתמורה.
אם צריך לבחור אפשר להסתפק לדעתי בביקור בגנים האבודים של האליגן במיוחד אם אתם עם ילדים צעירים, אותם נבקר מחר.
האתר מומלץ לא רק לחובבי גינון. זה ממש מרתק לטייל ביער גשם שגדל בתוך חממה ענקית. עצים טרופים של קקאו, בננות, מנגו, אננס ושאר פירות שלא תמצאו בדרך כלל במזג אויר אנגלי. לצד סחלבים ממינים שונים ושיחים עם עלי ענק המצויים בג׳ונגלים. יש גם בועת חממה, ובשמה הרשמי ביודום, של צמחייה ים-תיכונית שם מיד תרגישו בבית בין עצי הזית, הגפן והתאנים.
מומלץ לנסות את הגלידה המיוחדת שלהם המומתקת מנוזל מיוחד שנקרא פנלה אותו מפיקים מקני הסוכר של יער הגשם של המקום. ואם טיילתם בקולומביה השם בטח מצלצל לכם מוכר.

Fowey
אחר הצהריים קינחנו את הבילוי בביקור פוי .
עיירת דייגים מהממת, עם נוף מעורר השראה. ירדנו לחוף קטן שנקרא – readymoney cove
מחנים בחניון מרכזי ויורדים ברגל -10 דקות עד החוף. חוף מקסים, ללא גלים וחוף חולי ללא אבנים. הילדים נכנסו לשחייה בים (אני לא מבינה איך לא קר להם).
רוב הילדים לבושים בחליפות גלישה שנקראות wetsuits ששומרת על חום הגוף במים. נראה לי ששווה לקנות לכם לקנות אם אתם מתכוונים לבלות הרבה בחופים. בדיעבד הייתי קונה אבל כל יום אמרנו מחר עד שנגמר החופש...

יום חמישי בו הלכנו לאיבוד בגנים האבודים

הגנים האבודים של הליגן – לא אלאה אתכם בסיפור הקמתו של המקום תוכלו לקרוא זאת באתר שלהם (לינקים בסוף הכתבה), מבחינתי זהו אתר חובה שלא כדאי לפספס במיוחד עם ילדים קטנים.
הטיול כולל בעיקר הליכה מגוונת בתוך כל מיני מתחמי שדה וטבע שונים, שדה של פרחי בר ענק (חרציות בעיקר) מעולה לצילומים לאינסטוש.
גולת הכותרת, קטע ג׳ונגל מגניב עם גשר חבלים תלוי שגרם לי להתקף לב קטן.
בנוסף הליכה לאורך נחל עם פסלים סביבתיים מיוחדים, חוות חיות, גינות ירק, וגם כמה דוכני אוכל חמודים, אנחנו אכלנו פיצה מבצק חמצת בתנור לבנים מצוינת ובוריטו עם בשר שהיה כיפי מאד.
יש כמה פינות של מתקנים, מתקני משחק בטבע מעץ והילדים שלי ממש נהנו. הם אמרו שזה היה הכי כיפי בטיול (חוץ מיום ים שעשינו בשבת).
כשיצאנו משם כמובן שלא ויתרנו על סיום היום בחוף ים.

מיד מחפשים בגוגל חוף קרוב מומלץ, הימרנו על חוף שנקרא לשמחתנו הסתבר כבחירה מצוינת.
חוף קטן ויפה בשם Porhpean Beach
העברנו שם שעתיים נעימות (עד שהגיע הגאות).
החניה נוחה מעבר לכביש בחניון בתשלום.

והנה מגיע טיפ נוסף שכדאי לזכור תדאגו מראש שיהיו לכם בארנק מטבעות לתשלום החנייה כי הרבה פעמים אין קליטה והאפליקציות לחניה לא עובדות.
ימי קורונה
פוי מבט מלמעלה
שדה חרציות בגנים של הליגן
Porthpean beach

יום שישי בו הלכנו לבקר כלבי ים

מרכז הצלת כלבי ים Seals rescue centre sanctuary
על המקום הזה שמעתי באחת מקבוצות הפיסבוק ומיד נדלקתי על הרעיון. למרות שבתכלס הנסיעה בשבילנו מעט רחוקה החלטתי ששווה את ההשקעה. המרכז הזה עושה עבודת קודש בחילוץ וטיפול בכלבי ים פצועים ואחר כך משחרר אותם חזרה לטבע. במקום ישנן בריכות גדולות וכלבי הים משתכשכים להנאתם.
בכמה מקומות יש חורי הצצה מתחת לבריכה כך שניתן לראות אותם גם מתחת למים.
למדנו הרבה על כלבי ים והמינים השונים, ופתרנו חידות על כלבי ים בדף הפעילות שהילדים קיבלו בכניסה. אורחים נוספים במתחם 3 פינגווינים וזוג נמיות מתוקות.
מכיוון שלקחנו החלטה כמשפחה לא לבקר יותר בגני חיות, המקום הזה ענה לנו על הצורך ליהנות מצפיה בחיות ולא בתנאי שבי. למרות שהמקום די קטן בילינו בו קרוב ל3 שעות והיה מקסים.
מזג האוויר באותו יום לא היה מזהיר ולכן החלטנו לוותר על הריטואל הקבוע של סיום היום בחוף ים. במקום זאת קפצנו לעיר הקרובה פאלמאוס כדי לחוות ביקור בבית תה ולטעום את הסקונס המפורסמים של אזור קורנוול.

FALMOUTH
Dolly’s tea room.
פאלמאוס היא עיר חוף נעימה ותיירותית אבל המדרכות היו מלאות באנשים וזה הכניס אותי קצת ללחץ בגלל שאי אפשר לשמור ממש על מרחק. הלכנו ישירות לבית התה של דולי, המקום שקראתי עליו הרבה המלצות לסקונס מסורתי.
בית התה של דולי מעוצב אינסטגרמי לחלוטין, כל פינה מעוצבת בסגנון אנגלי ווינטג׳י כולל השירותים. במרכז החלל שולחן עץ ארוך עם עוגות לתצוגה. הזמנו קנקנן תה משפחתי פלוס סקונס בשני טעמים ו2 עוגות, הכל היה ממש מצוין. בשולחנות לידנו התפנקו ממש בטי טיים עם המעמד שלוש קומות עמוס בסנדוויצ׳ונים חתוכים למשולשים, לא טעמנו אבל זה נראה ממש טוב.
לחובבי הג׳ין יש בתפריט מבחר מעולה של ג׳ין וקוקטיילים.
מומלץ מאד להגיע וכדאי להזמין מקום מראש.
בית התה של דולי

יום שבת – יום ים

היום הזה הוא חגיגי במיוחד כי זה יום ההולדת של הבת הגדולה שלי והיא חוגגת בת מצווה. שאלנו אותה מה היא רוצה לעשות היום והיא בחרה להעביר יום שלם בים. התייעצנו עם בעלת הסטודיו שלנו (שגם דפקה בדלת עם מתנות וכרטיס ברכה! איזו מהמממת!) ןהיא אמרה שהחוף הכי טוב באזור הוא החוף המרכזי של עיירת הדייגים הקטנה Looe.

East Looe Beach
חוף ים כמו שישראלים מדמיינים חוף... חול, ים, דוכני גלידה ופיש אנד ציפס. מחנים בחניון גדול בכניסה לעיירה והולכים כ15 דקות ברחובות מקסימים וצרים.
שוב, בגלל הקורונה הרחובות הצפופים קצת מעיקים בגלל שקשה לשמור על מרחק, אבל בימים כתיקונם אני מאמינה שמאד נחמד להסתובב.
בדרך פגשנו בקונדטוריה מדהימה ומיד נכנסנו לרכוש עוגה לילדת היומולדת. אם אתם בעניין של עוגות מרובות קומות ומקושטות בקרם חמאה אל תפספסו את המקום הזה הוא נקרא Sara’s pasty shop
בכתובת: 6 Buller St, West Looe, Looe PL13 1AS
על החוף ניתן לשכור קייקים כדי לשוט קצת במפרץ.

Rod and line pub
בדרך חזרה הביתה מהים רצינו לעצור במסעדה דגים טובה. שוב התייעצנו עם בעלת הצימר שלנו (אין עליה!) קיבלנו ממנה המלצה על הפאב רוד אנד ליין. בהתחלה כשהגענו אל המקום התבעסנו, זה היה נראה לנו כמו חור שתקוע באיזה כפר. אבל מסתבר שזאת הייתה בחירה נהדרת! תוכלו לאכול כאן בשר סרטנים (קראב) טרי טרי ושאר פירות ים שמגיעים טריים מאותו בוקר מהים. היה ממש טעים.
מעבר לחוויית המקום המיוחדת פגשנו שם ישראלי שחי שם כבר 17 שנה והוא כל-כך שמח לדבר אתנו עברית, אנחנו הישראלים הראשונים שהוא פגש במקום הזה!
ג׳ין מקומי
פירות ים אצל רוד אנד ליין
חלון הראווה הקונדטוריה של שרה

יום ראשון – זהו נגמר

יום אחרון לטיול, נפרדנו בצער רב מטרייסי, קנינו ממנה כמה צנצנות ריבה שהיא מכינה בעצמה ויצאנו.
לא סיפרתי לכם שהיא גם הכינה לנו ארוחות בוקר מפנקות (תוספת תשלום) כדי שנתחיל את היום על בטן שמחה.
בדרך הביתה עוצרים ב
Dartmoore national park
או ליתר דיוק ב Hexworthy, כפר קטן במרכז השמורה,
בכפר הזה (כך הבטיח חבר של נועם מהעבודה) נוכל לשבת לאורך הנחל הפסטורלי ולהנות מפיקניק שמשי (הוא טען ששם יש שמש תמידית) ולטבול רגלנו במים הצלולים.
בדרך לכפר נוסעים בין גבעות קטנות ירוקות, סוסים מסתובבים חופשי על השבילים,
כבשים ופרות.
ישנן כמה נקודות עצירה עם הרכב להתחלת מסלולים רגליים בגבעות ולאורך נהר הDart.
נראה לי שאפשר לתכנן טיול נחמד באזור הזה לפעם הבאה.

מצאנו את הכפר הקטן החנינו ליד הפאב וירדנו על גשר לכיוון הנחל. נקודה בהחלט נחמדה אבל היה שם קצת צפוף (במונחי קורונה כן?) וחוץ מתמוזי אף אחד לא במיוחד רצה להיכנס למים. אני רוצה לציין לזכות החבר של נועם שבאמת היתה שם שמש אבל פתאום גם התחיל טפטוף קל.
נסיעה ארוכה הביתה לפנינו אז היינו שם בערך שעה ונכנסנו לאוטו.

טיפ חשוב למטיילים ברכב
אם אתם מתכוונים להתנייד ברכב בקורנוול (תכלס הכי נוח) תכינו את עצמכם לנהיגה בקורנוול- בהרבה מקומות הכבישים צרים שמאפשרת מעבר של רכב אחד, צמחייה גבוהה בשוליים, והרבה פעמים תאלצו לעשות רוורסים ארוכים אל עבר המפרץ הקרוב כדי לתת לרכב הבא מולכם לעבור.
בכבישים המרכזיים יותר במיוחד בקיץ צפויים גם פקקים.
בקיצור בואו עם הרבה סבלנות, זה לא שהגוגל מפס הטעה אתכם, זאת באמת הדרך למקום וקחו את זה בקלות!
אתם הרי בחופש :)

סיכום

ועוד חופשה הגיעה לסיומה .
מבחינת הילדים הם היו מרוצים מאד מכל מה שעשינו ובמיוחד אהבו לסיים כל פעילות יומית בחוף הים.
מבחינתנו שמחנו לגלות מקומות חדשים ויצאנו בתחושה של יש פה עוד המון לגלות ומה לעשות באזור. האם אוכל אי פעם להגמל מהתחושה הזו שמלווה אצלי כמעט כל סיום חופשה? במקביל אני לרוב שמחה גם לחזור הביתה, לשגרה ולנוחות הביתית.
אין מה לעשות לצאת לטייל עם ילדים זה דבר די מתיש אם להודות על האמת. יאללה שיגמר כבר אוגוסט ושיחזרו למסגרות. אני מציתי את תקופת הקורונה הזו מכל הכיוונים.
חופשה נעימה ותודה רבה שקראתם.ן

קישורים נבחרים

מפת המקומות בהם ביקרנו